Anaflat - a has feszültség oldója www.anaflat.hu

Tippek puffadás ellen

Vezessen táplálkozási naplót!

 

Elsőként fel kell jegyezni, hogy mikor jelentkezik a puffadás, van-e összefüggés étkezésekkel, esetleg valamelyik étellel. Mire enyhül a panasz és fontos információ, hogy történt-e változás a székelési szokásokban. A legegyszerűbb és leghasznosabb módszer a táplálkozási napló vezetése.

 

Ezt áttekintve akár magunk is rájöhetünk a panaszok eredetére. 45 év alatti életkorban a kivizsgálás előtt diétás szabályok betartásával, a táplálkozási módosítások a legtöbb esetben sikeresek. Tartós, legalább 1 hónapos panaszok a diéta mellett azonban már indokolják a kivizsgálást. 45 év felett a puffadás hátterében gyakrabban ál szervi ok. Ekkor a diéta megkezdése mellett javasolt a rutin fizikális vizsgálat, társuló tünetek mellett a belgyógyászati vizsgálat.

 

Hasznos étrendi tanácsok

 

Köztudott, hogy a bab gázosít, ám a leginkább a tejtermékek felelősek a kellemetlen állapotért, különösen az életkor előrehaladtával. Egyeseknél hasmenést is okozhatnak. Öregedéssel a legtöbb ember elveszíti azt a képességét, hogy a tejben található cukrot, a laktózt, és ez okozza a betegek túlzott gázképződését, és laza székletét.  Amennyiben Önnek is ez a problémája tejtermék fogyasztása után, a megoldás egyszerű. Válasszon laktózmentes vagy csökkentett laktóztartalmú tejterméket. Az élőkultúrát tartalmazó joghurtok valószínűleg nem okoznak problémát. A bab is több gázt termel, mit az átlagos, köszönhetően a benne található egyéb, nehezen emészthető cukroknak. Megoldás lehet, ha tovább főzi a zöldséget.

 

A sör, a szóda és egyéb szénsavas üdítőitalok is gázt termelnek, ezért helyettük érdemes inkább mást inni.

 

Amennyiben irritábilis bél szindrómája van, nem mindegy, milyen rostokat fogyaszt. Búza helyett válasszon inkább rizst. Általában az egészséges ember nem termel több bélgázt a rostoktól, ám előfordulhat, hogy a rostbevitel növelésével nő a gázképződés is. Ha növeli a rostbevitelt, és a gázok problémát okoznak, fokozatosan tegye azt, hogy a szervezet hozzászokjon.

 

Extrém esetekben a rostbevitelt zöldségek által javasolják a gabonafélék helyett. Így a rostbevitel nem csökken, de a túlzott puffadás igen.  Ugyanakkor egyes zöldségek, mint a bab, brokkoli és karfiol növelik a gázképződést.

 

A nem cukortartalmú édesítőszerek, melyeket az alacsony kalóriatartalmú élelmiszerekben használnak, okozhat túlzott gázképződést. Ilyen rágógumiban lévő szorbitol is.

 

Mindenkinek javasolt a gyakori, rendszeres, nyugodt, kis étkezés. Ennek betartásával nemcsak a puffadás fog szűnni, hanem egészségi állapotunkban is jelentős javulás várható.

 

Rossz szokások, életmód

 

A gáztermelő ételek fogyasztása mellett a túlzott levegőnyelés is bélgázosodáshoz vezet. Mindenki nyel levegőt, de aki rágógumizik, az többet.
A gyors evés, vagy az étkezés közbeni beszéd is túlzott gázosodáshoz vezethet. Ugyanígy a túl sok stressz is. Egy kutatásban kimutatták, hogy a stresszkezelő technikák elsajátítása után csökken a gáztermelés is.

 

A fentiek figyelembevétele mellet csökkentheti még a gázképződést az is, ha leszokik a dohányzásról, és rendszeresen mozog, mivel a séta és kocogás segít stimulálni a gáz útját az emésztőcsatornában.


 

 
Főoldal Hasznos tanácsok Tippek puffadás ellen

A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

© 2010 Teva Magyarország Zrt. Adatvédelmi nyilatkozat Impresszum Kapcsolat Linkgyűjtemény Oldaltérkép